MoD 2009 - nyskaping og ledelse av visuell design og kreative prosjekt
M0D (Management of Design), også kalt BI+KHIO
MOD er et samarbeid mellom Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for design og BI Handelshøyskolen, Instituttene Innovasjon og økonomisk organisering, samt Kommunikasjon, kultur og språk.
MOD er et felles læringsprosjekt som har følgende mål:
• Utvikle studentenes evne til å samarbeide i prosjekt på tvers av fag
• Utvikle studentenes evner til å transformere ideer til markeds- og forretningsmuligheter
• Skape muligheter og fremtid for studentene i arbeidslivet
• Bidra til å etablere Oslo by som kreativ sone
• Utvikle prosjekter relatert til kunst og kulturbransjer
• Fremme samfunnsorientering, etikk og moral
Fagansvarlige fra Kunsthøgskolen (KHiO):
Dekan Halldor Gislason (Dori), Fakultet for design. Ullevålsveien 5, Oslo.
Professor Reidar Holtskog (RH), Fakultet for design. Ullevålsveien 5, Oslo.
Fagansvarlige fra BI Handelshøyskolen:
Førsteamanuensis Birgit Helene Jevnaker (BHJ), Institutt for innovasjon og økonomisk organisering. Nydalsveien 37, Oslo.
Daglig leder i Ny Musikk, Kristin Danielsen (KD).
Faggruppen har sammen laget dette programmet (se egen programfolder).
I tillegg til BI og KHiOs vanlige nettsider finnes en ekstraressurs i form av en felles MODblogg (initiert/red. av BHJ): http://modoslo.blogspot.com/
1 nettansvarlig i hver studentgruppe velges og presenterer gruppen og gruppens arbeid der.
Kort om bakgrunn
Læringskonseptet ”MOD” ble initiert og utviklet første gang i direkte samarbeid mellom fire faglige (likeverdige bidragsytere), det var to faglige ved BI (førsteamanuensisene Donatella de Paoli og Birgit H. Jevnaker) og to faglige ved KHiO (dekan Halldor Gislason og professor Tove Kjær). Programmet ble tilbudt første gang i 2007 og videreutvikles for hver gjennomføring av den oppsatte ansvarlige faggruppen.
I 2009 har faggruppen bestått av Holtskog og Gislason fra KHIO og Jevnaker og Danielsen fra BI (se over). Denne gruppen har planlagt og laget opplegget for årets fellesprosjekt. Fagprosjektet er noe mer omfattende fra BIs side siden prosjektet også rapporteres i gruppebaserte oppgavebesvarelser som vurderes (i en eksamen).
De faglige som bidrar har alle ulik fagbakgrunn, komplementær kompetanse og mye erfaring, nettverk og entusiasme for å samarbeide om noe nytt - og på tvers av høyskoler og fagområder - som danner bakgrunnen for prosjektet. Det krever et spesielt engasjement og tid å realisere prosjektet for alle involverte.
Hva inngår?
Ved BI (Nydalen Campus) inngår de to kursene ”Visuell kommunikasjon og design” (MRK 26021) og ”Ledelse av kreative prosjekter” (KLS 26021) i MOD samarbeidet. Førsteamanuensis Birgit H Jevnaker er ansvarlig for Visuell kommunikasjon og designkurset, og daglig leder Kristin Danielsen (vikar for førsteamanuensis Donatella de Paoli) for Ledelse av kreative prosjekter. Ca 57 studenter på tredje år i Kultur og Ledelse, bachelor, har i 2009 deltatt i fellesprosjektet.
Ved KHIO inngår bachelorstudenter fra i prinsippet tre designdisipliner samt endel gjestende internasjonale studenter (på exchange) ved Fakultet for Design i Ullevålsveien 5, Oslo. I alt er det ca. 27 designstudenter som deltar. Skaping, visualisering og kommunikasjon av grunnideer er viktig for prosjektutviklingen.
I tillegg til faggruppen som i prinsippet er gjennomgående med i hele fellesprosjektet trekkes det på gjesteforelesere fra spesielt kompetente utviklingsmiljøer (f.eks. fra HÅG/Scandinavian Business Seating) og et mangfold av virkemiddelmiljøer (Norsk Designråd, Norsk Form, DogA, Norsk Kulturråd, Fritt Ord mfl.)
Videre inngår veiledere (til dels tidligere eller nåværende mer erfarne studenter) hos både BI og KHIO som MOD studentene kan konsultere.
Når og hvor?
Fellesundervisningen gjennomføres intensivt i starten av året. I MOD 2009 har fellesundervisning og studentenes gruppebaserte konsept og prosjektutvikling vært drevet tre intensive uker fra 5 - 23 januar. I tillegg fortsetter BI studentene sitt arbeid og leverer gruppens prosjektoppgavebesvarelser i februar (rapporter på inntil 20 sider pluss vedlegg).
Undervisningen og andre felles tiltak foregår både på BI Campus Nydalen og på KHIOs designfakultet, den gamle kunst og håndverkskolen i Ullevålsveien 5.
Hvordan læres det?
Undervisningen veksler mellom forelesninger og faglige samtaler i plenum, gruppearbeid, aktiv veiledning, besøk hos relevante miljøer, studentenes egen utforsking og kontakt med mulige brukermiljøer og støtteinstitusjoner, visualiserings- og evt prototyparbeid i studioer og verksteder mv.
Studentene organiseres i tverrfaglige, blandete grupper av både BI og designstudenter. Studentene tildeles en gruppe men kan selv velge hvordan de vil organisere og lede sitt arbeid.
Oppgaven er å utvikle en felles gruppebasert ide med et fundert prosjektunderlag, en ide som kan bidra til noe nytt og verdifullt og som potensielt skal kunne realiseres. Gruppene står relativt fritt i hva de velger å fokusere på.
Studentene kan aktivt utnytte både egen gruppes kompetanse og det organiseres felles presentasjoner slik at gruppene kan få innspill og råd både fra faggruppen og fra andre studenter. Dette er bidrag i samarbeid og nettverk som de dermed kan lære seg å benytte og anerkjenne.
En viktig side ved prosjektet er også å lære å samarbeide med mennesker med helt annen fagbakgrunn. Dette viser seg å være krevende men mulig. Prosjektet kan hjelpe studentene i deres egen karriereutvikling, og evt bidra til å etablere Oslo som en kreativ sone.
Ideene og prosjektgrunnlaget til de 18 gruppene som har vært i sving i år, presenteres samlet fredag 23 januar i et BI+KHIO heldagsseminar ved BI Nydalen (Aud C1-050).
Dette var en liten introduksjon til prosjektet men det må egentlig oppleves siden det er prosessbasert!
Av hensyn til pågående prosjektutvikling utdypes ikke studentenes prosjekter her foreløpig.
Birgit
PS Dette er skrevet primært for evt. eksternt interesserte og for dokumentasjonsformål.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment