Thursday, January 22, 2009

everything ready for tomorrow, at BI 8.00, see you!

Looking forward to your presentations tomorrow! Aud C1 050 at BI, 8.00-17.55.

18 mixed BI+KHIO groups are to present, exciting... There seems to be several interesting aspects in your ideas such as combining environmental and cultural concerns. More on your ideas after your pres!
Good luck tomorrow,
Birgit

PS the groups that have not yet published here may do so f.ex after the weekend!

Beskjed om midl driftstans i dag kl 16 på blog

Obs om dere prøver å publisere, har fått beskjed fra Blogger om midlertidig driftsstans kl 16 i dag. Håper vi kommer fort opp igjen. Fint å få med flere gruppepres her!

MOD 2009 Day 15 Presentation, then Party

Program (in brief) Friday 23 Jan 2009:

08.00 - ca 17.55 Group Presentations at BI, Aud C1 050 (all groups/students/faculty present)

18.00 MOD Diploma ceremony (outside Aud)

Afterwards: move to KHIO for Friday Bar, if you wish.
Good to relax and celebrate together.

Bedre sent, enn aldri.


Heisann godt folk.
Her er vi, gruppe 12. Riksmuseet. Vi består av 3 jenter og en gutt.
Dette har virkelig vært en spennende (gruppe)prosess. Vi kom raskt i gang på idékarusellen, dessverre var flere av våre ideer allerede iverksatt. Vi følte oss litt som duoen på bilde. Ganske pyton egentlig, men så kom lynet fra klar himmel og vi alle var enige at vi hadde funnet vårt konsept. Riksmuseet er en realitet. Sees imorgen!!!!!
Hilsen, Joanna, Victora, Renate og Stian.
PS! Khio+BI=sant.

Wednesday, January 21, 2009

Hva er MOD 2009 (info in Norwegian)

MoD 2009 - nyskaping og ledelse av visuell design og kreative prosjekt

M0D (Management of Design), også kalt BI+KHIO

MOD er et samarbeid mellom Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultet for design og BI Handelshøyskolen, Instituttene Innovasjon og økonomisk organisering, samt Kommunikasjon, kultur og språk.

MOD er et felles læringsprosjekt som har følgende mål:
• Utvikle studentenes evne til å samarbeide i prosjekt på tvers av fag
• Utvikle studentenes evner til å transformere ideer til markeds- og forretningsmuligheter
• Skape muligheter og fremtid for studentene i arbeidslivet
• Bidra til å etablere Oslo by som kreativ sone
• Utvikle prosjekter relatert til kunst og kulturbransjer
• Fremme samfunnsorientering, etikk og moral

Fagansvarlige fra Kunsthøgskolen (KHiO):
Dekan Halldor Gislason (Dori), Fakultet for design. Ullevålsveien 5, Oslo.
Professor Reidar Holtskog (RH), Fakultet for design. Ullevålsveien 5, Oslo.

Fagansvarlige fra BI Handelshøyskolen:
Førsteamanuensis Birgit Helene Jevnaker (BHJ), Institutt for innovasjon og økonomisk organisering. Nydalsveien 37, Oslo.
Daglig leder i Ny Musikk, Kristin Danielsen (KD).

Faggruppen har sammen laget dette programmet (se egen programfolder).

I tillegg til BI og KHiOs vanlige nettsider finnes en ekstraressurs i form av en felles MODblogg (initiert/red. av BHJ): http://modoslo.blogspot.com/
1 nettansvarlig i hver studentgruppe velges og presenterer gruppen og gruppens arbeid der.

Kort om bakgrunn
Læringskonseptet ”MOD” ble initiert og utviklet første gang i direkte samarbeid mellom fire faglige (likeverdige bidragsytere), det var to faglige ved BI (førsteamanuensisene Donatella de Paoli og Birgit H. Jevnaker) og to faglige ved KHiO (dekan Halldor Gislason og professor Tove Kjær). Programmet ble tilbudt første gang i 2007 og videreutvikles for hver gjennomføring av den oppsatte ansvarlige faggruppen.

I 2009 har faggruppen bestått av Holtskog og Gislason fra KHIO og Jevnaker og Danielsen fra BI (se over). Denne gruppen har planlagt og laget opplegget for årets fellesprosjekt. Fagprosjektet er noe mer omfattende fra BIs side siden prosjektet også rapporteres i gruppebaserte oppgavebesvarelser som vurderes (i en eksamen).

De faglige som bidrar har alle ulik fagbakgrunn, komplementær kompetanse og mye erfaring, nettverk og entusiasme for å samarbeide om noe nytt - og på tvers av høyskoler og fagområder - som danner bakgrunnen for prosjektet. Det krever et spesielt engasjement og tid å realisere prosjektet for alle involverte.

Hva inngår?
Ved BI (Nydalen Campus) inngår de to kursene ”Visuell kommunikasjon og design” (MRK 26021) og ”Ledelse av kreative prosjekter” (KLS 26021) i MOD samarbeidet. Førsteamanuensis Birgit H Jevnaker er ansvarlig for Visuell kommunikasjon og designkurset, og daglig leder Kristin Danielsen (vikar for førsteamanuensis Donatella de Paoli) for Ledelse av kreative prosjekter. Ca 57 studenter på tredje år i Kultur og Ledelse, bachelor, har i 2009 deltatt i fellesprosjektet.

Ved KHIO inngår bachelorstudenter fra i prinsippet tre designdisipliner samt endel gjestende internasjonale studenter (på exchange) ved Fakultet for Design i Ullevålsveien 5, Oslo. I alt er det ca. 27 designstudenter som deltar. Skaping, visualisering og kommunikasjon av grunnideer er viktig for prosjektutviklingen.

I tillegg til faggruppen som i prinsippet er gjennomgående med i hele fellesprosjektet trekkes det på gjesteforelesere fra spesielt kompetente utviklingsmiljøer (f.eks. fra HÅG/Scandinavian Business Seating) og et mangfold av virkemiddelmiljøer (Norsk Designråd, Norsk Form, DogA, Norsk Kulturråd, Fritt Ord mfl.)

Videre inngår veiledere (til dels tidligere eller nåværende mer erfarne studenter) hos både BI og KHIO som MOD studentene kan konsultere.

Når og hvor?
Fellesundervisningen gjennomføres intensivt i starten av året. I MOD 2009 har fellesundervisning og studentenes gruppebaserte konsept og prosjektutvikling vært drevet tre intensive uker fra 5 - 23 januar. I tillegg fortsetter BI studentene sitt arbeid og leverer gruppens prosjektoppgavebesvarelser i februar (rapporter på inntil 20 sider pluss vedlegg).

Undervisningen og andre felles tiltak foregår både på BI Campus Nydalen og på KHIOs designfakultet, den gamle kunst og håndverkskolen i Ullevålsveien 5.

Hvordan læres det?
Undervisningen veksler mellom forelesninger og faglige samtaler i plenum, gruppearbeid, aktiv veiledning, besøk hos relevante miljøer, studentenes egen utforsking og kontakt med mulige brukermiljøer og støtteinstitusjoner, visualiserings- og evt prototyparbeid i studioer og verksteder mv.

Studentene organiseres i tverrfaglige, blandete grupper av både BI og designstudenter. Studentene tildeles en gruppe men kan selv velge hvordan de vil organisere og lede sitt arbeid.

Oppgaven er å utvikle en felles gruppebasert ide med et fundert prosjektunderlag, en ide som kan bidra til noe nytt og verdifullt og som potensielt skal kunne realiseres. Gruppene står relativt fritt i hva de velger å fokusere på.

Studentene kan aktivt utnytte både egen gruppes kompetanse og det organiseres felles presentasjoner slik at gruppene kan få innspill og råd både fra faggruppen og fra andre studenter. Dette er bidrag i samarbeid og nettverk som de dermed kan lære seg å benytte og anerkjenne.

En viktig side ved prosjektet er også å lære å samarbeide med mennesker med helt annen fagbakgrunn. Dette viser seg å være krevende men mulig. Prosjektet kan hjelpe studentene i deres egen karriereutvikling, og evt bidra til å etablere Oslo som en kreativ sone.

Ideene og prosjektgrunnlaget til de 18 gruppene som har vært i sving i år, presenteres samlet fredag 23 januar i et BI+KHIO heldagsseminar ved BI Nydalen (Aud C1-050).

Dette var en liten introduksjon til prosjektet men det må egentlig oppleves siden det er prosessbasert!
Av hensyn til pågående prosjektutvikling utdypes ikke studentenes prosjekter her foreløpig.

Birgit

PS Dette er skrevet primært for evt. eksternt interesserte og for dokumentasjonsformål.

Gruppe 1- Lysbredden



Siste innspurt...
Gruppe 1 består av tre BI studenter, Linn, Ole og Sofie og èn KHIO student Janne- Helen. Endelig begynner vi å komme i mål etter å ha vært i kontakt med mange potensielle samarbeidspartnere. Utrolig hvor behjelpelige mange er med de fantisfulle ideene våre.

Det har vært en gøy, slitsom, nyttig og kreativ prosess som har gåt fantastisk fort... Vi ser frem til presentasjonen til fredag og festen hvor vi kan få slukket tørsten!
Hilsen Linn, Ole, Janne- Helen og Sofie

Gruppe 3 - Søndagsturen

Heihei alle sammen.
Her kommer et lite avsnitt om gruppe 3.
Vi består av Kaja, Egil og Mari fra BI samt Guro og Camilla fra Khio.
Den siste tiden har vi jobbet hardt med å finne de manglene bitene som måtte på plass for at Søndagsturen skulle bli det utrolig bra prosjektet vi ønsker. Nå er dette i stor grad på plass, og vi har begynt med utformingen av presentasjonen på fredag. Desverre blir ikke Egil med på denne presentasjonen, så dere får klare dere med oss jentene:)

Vi har jobbet med mange morsomme, interessante, utfordrende og spennende oppgaver, og håper dette resulterer i et gjennomført konsept og en bra fremføring:)

Sees på fredag alle sammen. Lykke til

OMNI "Kultur på hjul!!"Gruppe 10

Gr. 9 "Barn i byen"

Hei hei alle livsglade mod-deltakere.

En kort briefing om vårt arbeid for interesserte.
Vi kom litt tregt igang med å finne en god ide. vi hadde for så vidt mange ideer, det var ikke det det sto på. men en ide som vi tente på, og som var realiserbar var noe vi ikke fikk helt ned på papiret. etter et par dager fant vi ut av vi ville ta for oss barn i byen, dermed var prosjektets navn satt. vi drodlet mye rundt denne ideen, men falt plutselig inn på nye ideer. dermed tok det litt tid før vi virkelig fant ut hva vi ville.
videre har vi hatt mye ideer og tanker rundt "barn i byen", men alt falt på barn og kollektivtrafikk, og dermed en billettautomat for barn. vi har fått mange gode innspill som vi har tatt med på vår reise gjennom dette prosjektet. sist uke fikk vi en portugiser på gruppen vår, juan (med en tøddel over en av bokstavene, sånn at det blir litt vanskelig for oss nordmenn å uttale), han går under navnet J or J-Man. en veldig dyktig person som har gitt oss veldig mye til gruppen, rundt utformingen av konseptet, og hvordan det skal se ut.

det endelige resultatet vil bli presentert på fredag. vi satser på at vi har kommet oss i mål og at dere liker hva vi har kommet frem til.

kos fra oss barn i hakkebakke bi/khio
good night and good luck

Frodo with his excellent drawing skills. Et av de første utkastene våre. Utkastet ble kastet ut!!!

We meet 0800 Friday 23 Jan!

We meet at BI C1 050 at 8.00 sharp in order to reach all groups without any stress.
See you Friday morning!
Kristin and Birgit

Siste innspurt ...


Gruppe 11 legger inn sitt første innlegg. Jaggu på tide!

Etter noen hektiske uker er vi snart i mål. Ting har gått så altfor fort! Så fort at man ikke engang har tid til å dokumentere hva som har skjedd via Blogger. Som man sier; tiden går fort når man har det gøy!

Prosjektet er noe av det mest spennende vi har vært med på, og vi får ekstremt mye ut av det. Etter to presentasjonsrunder av prosjektene kan vi alle konkludere med at det er vanvittig mye kompetanse og kunnskap innad i prosjektgruppene. Personlig så ville jeg blitt overrasket om ingen av disse ideene blir iverksatt etter endt prosjekttid. Hadde vært moro om flere av de prosjektene ble realisert, uten tvil..

-Gruppe 11
ORAKLET!

Hei MOD-deltakere, fagansvarlige og andre lesere:)

Vi i gruppe 16 er på innspurt-stadiet og engasjementet er fortsatt stort.Dagene går nå ut på å avslutte analyser, stadig kontakt med brukere, kunder og leverandører, defineringer rundt prosjektet og målgruppa, deignet tar form og vi konsumerer masse kaffe.

MOD er moro!

HilsenThomas, Pia, Linn, Line og Gina

Tuesday, January 20, 2009

Third MOD week 2009: Process deliveries

Hi groups,
Re FRIDAY 23 Jan - start at 08.00
As announced today, each group has max 15 minutes to present their core idea and project (not incl the feedback and technical set up) on Friday 23 Jan at BI (in the same big Aud).
We begin at BI at 08.00 sharp and continue until all 18 groups have presented (students need to be present). Remember the final diploma ceremony afterwards to celebrate and close the joint BI + KHIO MOD 2009 project, as scheduled (see details in the Friday updated plan).

THURSDAY 22 Jan coordination meeting - CANCELED
Since you have presented with no serious problems two times now, we decided today to DROP the hand-in work and technical coordination on Thursday. The schedule for group presentations on Friday is also already set up (cf. list available from Kristin).
Hence, the meeting is canceled, and it is NOT necessary to show up as scheduled in the program folder on Thursday.
Thus, we trust you work in the groups and are capable of preparing your presentation efficiently in time for being present and all finished FRIDAY MORNING.

TECHNICAL FOR FRIDAY. Take with you data pin and/or PC with cable and make sure you have alternative backups (if something does not work)! NB Make sure you use programs that are already installed or accessible in the BI data system! Are you uncertain, check in advance (in an auditorium or otherwise with BI IT help).
So remember your pins and PCs *have back ups. Also, remember the DVDs, you are to deliver in your group pres. in 2 DVDs simultaneously on Friday, to the BI lecturers.

LANDING THE PROJECT. You can concentrate now the rest of the week on refining your project and finalizing your plans for the Friday presentation!

BLOG. We would appreciate (as part of your process deliveries) that you make at least one pres of the group on this blog! It would be an idea to do this tomorrow, on Wednesday!*It can be brief and does not require a picture if you do not have that. You can make a drawing or sketch, anything you would like... to present your group briefly.

Keep up the good work. Lykke til med innspurten!
Birgit

Monday, January 19, 2009

www.minkultur.no


Vi er gruppe 15 og synes dette er et moro prosjekt! Vi begynner så smått å føle at trådene samler seg og jobber på spreng med å få til en suveren presentasjon til fredag!


Designet blir veldig kult! Markus og Gabriele er så flinke! Of Course!!!!


Lykke til med det videre arbeidet alle sammen!


Hilsen gruppe 15!

Sunday, January 18, 2009

MOD 09 DAY 10

18 groups presented on Friday at BI.
Many promising ideas..., which can however be further refined.

Lots of suggestions came from fellow students and faculty. This may stimulate your own team´s reflective work, you have to decide what you want to use in order to enhance your project concept.

Think about how you can tie together the many elements of your idea and project. How you can visualize and verbalize it and how you can finance it.

No doubt, much to do in the final rounds... we are soon into the third MOD week.
Hope you got some rest during the weekend, it´s snowing!
Sunday 18 Jan, Birgit